úterý 4. září 2007

Dokonalý trik

Včera jsem měl to potěšení shlédnout jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl, Dokonalý trik režiséra Christophera Nolana. Opomeňme teď skvělý příběh (podle novely Nežádoucí efekt), perfektní herecké obsazení a spojení vědy a iluzí. Rád bych se zmínil pouze o jedné pasáži, ve které technik „kouzelníků“ (skuteční kouzelníci to nejsou, protože vše je jen iluze) vysvětluje z jakých částí je každý trik složený. Říká:

„Každý velký trik se skládá ze tří dějství. První se nazývá “slib”: kouzelník vám ukáže něco obyčejného... ale samozřejmě to zase tak úplně obyčejné není. Druhé dějství se nazývá “zvrat.” Kouzelník náhle obyčejné věci představí v takovém světle, že to vypadají jako něco pozoruhodného. Pokud se stále snažíte zjistit, v čem trik spočívá, vzdejte to. A pak je tu třetí dějství, které se nazývá “dokonalý trik:” v této části dojde ke zvratu, kdy uvidíte to, co jste ještě nikdy neviděli.”

A přesně tato slova by se dali použít i při jednání s druhými. Pokud chcete ostatní přesvědčit měli by jste jim něco nabídnout (1. dějství). Může to být cokoliv, od věci, po které touží, až po svojí pomoc. Poté jim ukažte, že to, co se vám dostane od vás, od ostatních nedostanou (2.dějství). Že vaše pomoc je cennější, než ta ostatních, že věc, kterou chtěli, nebylo lehké sehnat. Vše zakončíte tím, že od druhých budete vyžadovat něco, za to co jste jim dali (3.dějství). A i pokud zaměníte poměr věci, kterou jste vydali a kterou vyžadujete, druhý to jen stěží zpozoruje. Uvedu příklad:

Zákazník, říkejme mu třeba Petr, si přijde do obchodu koupit tričko (1. dějství). Párkrát ho už viděl za výlohou a moc se mu líbilo. Co se mu ale nelibí, je jeho nehorázně drahá cena. Prohlíží si ho zblízka a zvažuje jestli ho koupit. Mezitím k němu přijde prodavačka a osloví ho. „Tohle je velmi pěkné tričko viďte? A vám by jistě slušelo. Ano chápu, že je drahé, ale podívejte se, je z kvalitního materiálu a je to dost známá a dobrá značka (2.dějství). Můj známý si koupil podobné a moc si ho pochvaluje. Tak co, berete ho?“ Většina případů pak už končí prodejem trička(3.dějství), i přes jeho nemalou cenu.

Možná vám to vše, co jsem v tomto článku rozebíral, přijde jako nečestný „trik“. Ale kdeže, samo sebou, že není. V tomto případě si odvažuji tvrdit, že lidé si přejí být podvedeni, chlapec Petr si chce tričko koupit, jen hledá ty správné argumenty, kterými si to zdůvodní. Stejně tak lidí chodící na představení iluzionistů, chtějí vidět trik přeříznutí ženy, ležící v krabici, na dvě části a ne na skutečnou vraždu. To by ani nebylo moc zábavné.

Poznámka: Místo Dokonalý trik lze také 3. dějství nazvat Prestiž

Žádné komentáře: